Monday 12 December 2011

Kuasa BB Cream

Saya tidak banyak mencuba BB cream yang berlambak di pasaran. Setakat ini hanya 2 produk sahaja yang saya pernah try. My first time with BB cream adalah pada tahun 2007. Masa tu sangat payah untuk mendapatkan BB cream di KK. Belum femes di sini lagi masa tu. Oleh kerana tidak banyak pilihan maka saya beli saja Elianto untuk merasakan kuasa BB cream yang disebut2 sekalian wanita Asia.





Habis juga 2 tiub Elianto saya pakai tapi tiada kuasa apa2 yang saya nampak pada kulit. Ianya cuma berfungsi sebagai foundation untuk tutup flaws and bagi muka nampak flawless. Tiada effect to my real skin. Then saya stop pakai ni sebab saya rasa tiada guna juga pakai BB cream kalau effect macam foundation saja. Saya kembali kepada foundation Loreal True Match. My first trial with BB cream tidak menunjukkan saya kuasa BB cream yang sebenar.


Tahun 2011, perasaan untuk mencuba BB cream kembali lagi. Ni kali tidak payah susah2 cari sebab memang berlambak BB cream.Pasar malam pun ada jenama sendiri. Sebelum saya membeli sesuatu produk, saya akan google dulu review2 pun tidaklah termakan terus dengan review  sebab 'every skins are different'. Bagus di kulit dia tidak semestinya bagus di kulit saya.


Saya pergi Selective SASA di Suria. Nah..terjumpa SA yang sangat informative dan ikhlas berkongsi ilmu bukan semata2 hendak menaikkan sales. Dia introduce saya Gowoonsesang Brightening Balm (orang panggil Dr.G). Harga RM95 for 60ml.






Gowoonsesang applied special skin moisturization system using 2 different ingredients, hydrophilic and lipophilic. It focused inner and outer in human skin.


Ayat di atas inilah yang menyebabkan saya mengambil keputusan untuk memilih Dr.G berbanding BB cream yang lain. Inner and outer maksudnya dia boleh kasi cantik kulit luar dan dalam. SA tu cakap dengan saya supaya pilih BB cream yang  medical formula. Yang dibuat oleh doktor pakar kulit. Kalau BB cream lain2 tu adalah kosmetik formula. 


Dr.G Info: The founder of Gowoonsesang, Dr. Gun-Yong Ahn entered medical school with the facial burn from his childhood. He treated his scar and restored skin of many patients. He gained a reputation in the skin restoration area. He developed Dr.G by special request of a patient who wanted daily skin care after the dermatological treatment. Five skincare lines of Dr.G suitable for people in different ages, the Trouble Care Line for acne skin and Luxury EGF Line made Dr.G become a reputable top brand in Korea. 




My Testimoni
Yang sejujurnya, saya dapat melihat kuasa Dr.G BB cream ini  dalam masa kurang 1 minggu. Kulit saya lebih cerah dan bermaya selepas beberapa hari sahaja.Bukan cerah hanya dengan memakai BB cream tetapi cerah semulajadi walau tanpa makeup. Saya memang impressed dengan results dia kerana dalam sejarah skincare saya tidak pernah jumpa skincare yang begitu cepat kesannya. Dr.G ini datang dengan 1 shade sahaja (greyish sikit) tapi it suit my skin very well.Nah..I tell you, saya bukan penjual produk. Saya cuma berkongsi pengalaman. Bukan di blog sahaja tetapi juga kepada keluarga dan kawan2 saya. Kalau barang bagus mesti mau dikongsi sama orang2 tersayang kan.

Gambar2 saya dalam blog ini kebanyakannya ditemani BB cream Dr.G. Saya hanya menggunakan foundation apabila perlu makeup tebal untuk menghadiri majlis. Rutin harian saya apabila keluar ke mana2 adalah;

wash > tone > moist > face primer > BB cream

Oleh kerana blog ini sudah banyak gambar saya, maka kali ini saya pinjam gambar kawan baik saya untuk entry 'Kuasa BB Cream'.





Si kawan saya ni pun guna BB cream Dr.G dengan face primer Elite Paris setelah melihat kemarblesan 2 produk ni tempat si Dyana.^;^. No powder since she is very sensitive to any kind of powder. Just face primer and BB cream.

Perlu diingat 'Every skins are different'. Baik di muka saya tidak semestinya baik di muka orang lain.


21 comments:

FionaHafiz said...

ive been using this since 2008. none other. hehe.

Dyana said...

Fion:sy pun mo setia ni.enda mo tukar2.2008 sy tdk pakai bb cream

Gaby said...

waaa...mo cuba...tp mahal laa..

Grace said...

Mau try! tapi teda SASA di A.Star oh.
Nanti la pulang KK nanti baru usha di SASA.

Rose Flower said...

Wow, all this while sa guna satu brand bb cream saja cosway punya tapi ndak lah se flawless dr.G. Wah sa mo p visit sasa laini ni macam...

Mitchamorchell said...

Dyan.. your skin type ne jenis apa? sb if mine ne ada acne sikit with some scar.. ada lui, sya cb try pla ne... ada SASA blambak di sini tmpt ne..

Dyana said...

Amanda: kwn sy beli yg tiub kecil not sure what ml harga dlm RM60++ kali tu.

Grace:Alala...teda SASA plak sana kan.Nasib ada Elianto sama bookstore kan.minta dulu tester sana SASA la.I rekomen pegi SASA suria sbb SA dia very informative.cari yg lelaki nama dia Mr.D

Rose:Saya pun byk guna brg cosway sbb bgs jg brgnya tp kalo BB cream tdk pernah try. Bagus beli BB cream yg medical formula. Yg cosway tu cosmetic formula.Apa pun bagus minta dulu tester.Kalo pakai face primer dulu mmg flawless gila2.haha...

Mitch:my skin combination/sensitive. T-zone oily.Time sy start pakai ni Dr.G saya ada breakout sbb byk kena matahari. Saya rasa ni Dr.G ada tolong kasi heal tu breakout jg.Minta tester dulu mana tau kamu enda ngam sama kaler dia.but so far me,my fren sama si fiona pun yang lain jenis warna kulit ngam saja. Dia mcm pandai adapt warna dengan kulit kita.Kalo ada acne sy dgr Dr.Jart bagus.try minta sampel sana SASA both Dr.G & Dr.Jart.tgk mana yg ngam br beli

a-Me Jay said...

Wah.. memang nice oh.. Sa sekarang pkai BB Cream Maybeline (Clear Smooth Mineral). So far sa rsa mcam ok juga. Cma muka sa masih nampak berminyak la klu pakai. Sbab muka sa jnis oily. Nanti klu ada peluang mo try ni BB Cream juga.. Sebab sa ni pun baru blajar2 mau try2 makeup especially simple2 makeup untuk pi kerja/outing.. :)

Dyana said...

A-Me:sy dgr kalo BB cream yg mcm maybelline utk luaran sj mcm foundation.kalo medical formula mmg kasi sihat kulit luar dalam

Chii said...

mmg bb cream terbaik!! i used this before but since i like to try different products, i switch every now n then.

Dyana said...

Chii:1 ja sy mo try skrg tu dr.jart but sy harap sy setia dan akan beli next tiub of dr.G.Ngam betul sama kulit sy ni barang.mcm miracle kalo beberapa hari dia improved tu skin sy.

Chii said...

mostly korean bb cream bgs. mcm jg skin79 yg sa pakai skrg. cuma gowoonsesang banyak uses dia. ada 8 gitu. x slh ba mcuba. ko try la tu dr jart. pastu review n share. hehe. sa pun mo try bb cream yg lain jg. mcm holika2 aqua jelly bb cream. jenis liquid yg pelik sikit kali. mcm jelly. ntah apa rasa dia :)

Dyana said...

nnt la sy minta sampel dulu.ari tu minta sana sasa tp ngam2 tada dr.jart.sy enda buli jg sebarang pakai bb cream.BRTC ada sy try sampel enda ngam sama my skin kaler.tu etude pun ada try sampel trus naik ruam.sgt oily lg tu.rugi beli mahal2 kalo enda ngam

Chii said...

sa rs plg bgs pakai bb cream yg dr buat. mcm tu dr. G, dr. jart. gerenti bgs n bkesan. kan?

Dyana said...

begitula yg SA SASA tu kctau sy.bgs pakai yg dr buat.yg BB cream lain2 tu blum tentu lg kasi bgs kulit sbb asal BB cream mmg digunakan doktor utk rawat kulit tp sykt kosmetik pun mo jg buat BB cream dorg sendiri

Avocado said...

lpas saya try skin food bb cream jarah terus mahu cuba bb cream lain...muka saya terus berjerawat and kalau pakai bedak patchy patchy ni...terus stop and tukar pigi loreal punya foundation...

Dyana lawa oh kawan ko...

Dyana said...

Cher:tdk pernah try tu skin food.Pakai sikit sj bah.bb cream kalo pakai byk mmg mcm perempuan opera cina. Hoho..jgn puji dia lawa nnt dia pandai baca ni mls sy dgr dia puji diri sendiri.mcm mo muntah.ahahaha

Dyana said...

Cher:mcm yg bb cream etude house sy try pun terus naik ruam.sama sgt oily buli kata mcm perempuan opera cina.trus namau pakai tu etude.nasib baik sampel sj

Mama Syabil and Rania said...

em, macam bole try brand ni.
err, face primer tu ape ye? takpenah dengar. or is it just a term for serum/moisturiser?

Mama Syabil and Rania said...

ku sudah beli BB cream ini... Kuat sungguh penangan your review. :)
thanks for sharing. nanti buat review pasal face primer, eyeliner, lipstick....

semua2 la ye... ;D

Dyana said...

Mama Syabil:hi..Face primer tu base utk pakai before foundation & bb krim.Kalo pakai face primer,foundation & bb krim lebih senang blend dgn kulit & tahan lama.& muka lebih flawless mcm bersinar2.Wah...Mama Syabil dah beli.hopefully ngam.nnt bgtau result dia ya :))

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com