Wednesday 16 November 2011

My Daily Supplement




supplement

Dari kiri yang bersinar-sinar seperti emas 957 tu adalah Evening Primerose atau selalu disebut EPO. Ditengah adalah kolagen. Yang oren adalah vitamin C.Hari-hari menelan 3 supplement ni.Kenapa saya rajin telan pil-pil yang besar gabak untuk kerongkong saya yang kiut ni? Bukan sedap pun. Ok..mari saya kongsi motivasi saya menelan semua pil ni setiap hari.

Kolagen
Pointing upApakah itu kolagen?
Kolagen berfungsi sebagai penyokong kepada seluruh tubuh badan kita. Kolagen terdiri dari serat protein yang ada pada kulit, tulang rawan, tulang dan tisu-tisu (juga di dalam kuku dan rambut). Secara kasar, 33% dari protein dalam badan adalah protein collagen, dan  75% kulit terdiri dari kolagen. 


Pointing up Bagaimana kolagen berfungsi?
Sains telah membuktikan bermula usia 25 tahun, kulit kita akan mula kehilangan kolagen secara berperingkat pada kadar 1.5% setiap tahun, dan kita akan kehilangan 50% kolagen (dari usia 25tahun) pada usia 60 tahun. Bermakna, kita akan kehilangan setengah dari kolagen dalam badan bila usia mencecah 60 tahun. Banyak kan? Time tu lah kulit kedut, loose, wrinkle semua ada.


Pointing upApakah kepentingan supplement kolagen?
Red heartMembantu melawan penuaan.

Red heartMenjadikan kulit lembut, memudarkan garis-garis halus, melindungi kulit dari luar malah supplement kolagen membantu mengurangkan selulit dan memperbaiki kualiti tidur.
Red heartMenjadikan rambut lembut dan bersinar.

Red heartSendi: Masalah sakit sendi sangat sinonim bila usia makin meningkat, so pengambilan kolagen dapat membantu replace kolagen yang dah hilang, maka kuranglah rasa sakit di bahagian sendi, boleh jalan jauh lagi.
Red heartMeningkatkan tenaga
Red heartMengelakkan kegemukan:Pengambilan supplement kolagen akan membantu menyimpan lean muscle volume untuk mengelakkan badan kita menyimpan lemak. Dalam jangka masa tertentu, pengguna boleh tengok yang berat badan tidak akan meningkat, seterusnya menangkis spekulasi bahawa kolagen ni akan buat kite rasa makin lapar=mkn byk=gemuk.


Red roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed rose

Evening Primrose Oil

Red heartMembantu mengawalatur kitaran haid
Red heartMelegakan Sindrom Sebelum Haid (PMS)-iritasi, sakit kepala, sakit payudara, kesenakkan dan kekejangan perut
Red heartMengurangkan simptom putus haid-panas badan, peluh sejuk kemurungan dan kekeringan faraj
Red heartMenggalakkan kulit yang sihat, muda berseri -bermanafaat kepada kulit yang kering, tua atau berminyak.
Red heartMelegakan ekzema dan alergi kulit
Red heartMemperbaiki rambut yang kering dan rosak serta melegakan kilit kepala yang gatal
Red heartMenguatkan kuku yang mengelupas atau mudah patah



Pointing upBagaimana memilih EPO?
Yeah…ada banyak jenama EPO jual kat pasar siang. Kalau nak cari yang baik dan efektif,periksa label dan tengok % GLA. Makin tinggi % GLA makin asli kandungan EPO tu dan makin efektif. Setakat ni jenama Efamol mengandungi % GLA paling tinggi iaitu 33% sebab tu Efamol paling mahal. Yang murah tu try check % GLA dia mesti rendah kan. Tiada guna ambi EPO 1000mg kalau GLA rendah sebab last2 badan kita cuma serap beberapa gram EPO sahaja.


Perhatian!!
EPO Tidak boleh diambil oleh pesakit yang menghidap tekanan darah rendah,selepas makan aspirin (panadol,milidon etc).Juga pesakit sawan dan ibu mengandung kerana diragui akan mengakibatkan gangguan hormon.

Red roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed rose 
                                                              Vitamin C


Red heartKulit menjadi lebih licin, tegang , cerah & berseri , membantu menghilangkan kesan –kesan jeragat dan bintik hitam pada kulit disebabkan terdedah pada cahaya matahari.
Red heartMembantu dalam proses penyembuhan luka pada kulit dan lapisan mukosa tubuh (mulut, paru-paru & system gastrousus )
Red heart Mencegah penyakit seperti darah tinggi, sakit jantung koronari ,stroke (angin ahmar), kerosakan buah pinggang dsbgnya
Red heartMembantu mengurangkan kadar kolesterol dalam darah oleh itu mencegah penyakit seperti sakit jantung koronari , darah tinggi , stroke dsbg
Red heartMembantu dalam mencegah penyakit barah ( kanser) dengan fungsinya sebagai bahan antioksida yang meneutralkan radikal bebas & mencegah kerosakan sel-sel tubuh yang boleh menyebabkan kanser.
Red heartMembantu dalam proses detoksifikasi bahan –bahan pencemar didalam badan seperti bahan logam berat ( Plumbum,raksa & arsenic)
Red heartMeningkat tenaga & mencegah rasa keletihan yang melampau disebabkan Stress.
Red heartMencegah penyakit SCURVI & membantu mengurangkan tahap penyakit(severity) demam ,batuk & seisema ( Upper Respiratory tract infection)

P/S: Jangan makan udang bersama Vitamin C kerana udang mengandungi Arsenic Pentoxide (As2O5) yang akan bereaksi secara kimia dengan Vitamin C menjadi Arsenic Trioxide (As203) yang sangat beracun. Akan mengakibatkan hati,jantung,ginjal,pembuluh darah rosak, usus keluar darah, pembuluh darah melebar hingga menyebabkan kematian.



Red roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed roseRed rose

Kos supplement harian saya;
Kolagen: RM5.00
EPO=RM0.70
Vitamin C= RM0.50
Total=RM6.20 (lebih kurangla sebab saya kira brapa harga sebijik ubat) 


Yeah…memang mahal tapi saya anggap pelaburan jangka panjang untuk kesihatan dan kecantikan. Time tua nanti macam-macam penyakit timbul. Palis-palis saja (ketuk meja 3 kali).




25 comments:

Rose Flower said...

kalo saya epo & epa saja

Dyana said...

Rose:wah...sy blum xpose sama EPA.apa kunu kebaikan dia??

Anonymous said...

beauty is pain.hahaha

Dyana said...

Ashley:bkn beauty sj bah healthy pun.org ckp prevention better than cure!

Eudora Priscilla said...

Saya pernah makan dlu vit c, epo, flaxseed, calcium, fish oil.. mcm2 la coz aunty sy health freak kan kadang dpt free.. hehe.. tp skg sy mkn vit c jak coz tggl hostel nda tmpat mau ltk takut rosak..

Aki said...

saya makan nasi ja hari2.. :-p.. ha ha ha..

Dyana said...

Dora:sy pun mcm mo mkn calcium sama fish oil tp takut telampau byk.maybe mo consult sama doctor dulu la.

Aki:ya bgs mkn nasi

Anonymous said...

Wah... aku tak tahu apa2 ne, bila baca... terus teringat iklan KOLEGEN BUKAN CALL AGENT. tABIK AH... SEBAB mantain dapat makan suppliment cam ne... elken pun aku tak larat nak habiskan walaupun setahun sebotol... cuma makan buah2an je la utk Vitamin C ne.

Wen said...

owhh..sa xbole makan ni..skg sa makan supplement utk pregnancy..asid folik and kalsium.. prsedian utk pregnancy..

Dyana said...

Jun:sy kalau miss 1 arin enda makan rasa mcm rugi.menyesal btul terlepas mkn.

Wen:sy enda tau tu ubat ko.Perlu ka mkn ubat begitu utk mo preggy?unless sy rasa perlu mkn ubat kalau sdh tau enda buli mengandung.i'm not a doctor.hehehe

Avocado said...

epo dgn vit c kau pakai yg brand mana ar?mcm byk betul di pasaran tu. jadi enda tahu mahu pilih yg mana.

Dyana said...

Cher:EPO sy pakai Efamol sbb dia ada 33% GLA.Kalo mo pilih EPO mesti cari yg kandungan GLA dia tinggi br efektif.Kalau GLA rendah tada guna jg ambi 1000g EPO.yg vit c tu cosway,aku main bedal ja

kay masingan said...

saya pun makan EPO..:)

Dyana said...

ya nnt awet muda tu kay.walau bkn skrg kita nampak hasilnya.manatau umur kita 50 tp nampak mcm umur 20.kekeke...adakah???toink!

v said...

haih..kene start ambil supplement from now. dah makin tua ni. :(

aemynadira said...

i have EPO ^^

Dyana said...

Aemy:wah bgs kamu kan muda2 start sdh ambi EPO.bah keep it up!

Wen said...

nda makan pun nda pa..saja ja mau mkn..doktor sarankan 1-2 bulan b4 planning mau preg, makan asid folik.. utk prevent defects sm anak..

Wen said...

nda makan pun nda apa..sa sja ja mkn..doktor sarankan 1-2 month b4 planning mau preg, makan asid folik..utk prevent defect sm baby ja ba tu..

Dyana said...

oo..bgs jg kan mkn ubat begitu utk elak apa2 sama baby.bgs jg jumpa doctor kan.

beaty said...

d..dulu sa ada makan kordel punya EPO ni..deii..tapi malas suda sa...skg ni..mau juga bh tapi ermm nanti sa makan juga lah..

Dyana said...

Bet:mo amal tu..supaya awet muda.hehe..sy rasa rugi kalo enda mkn sbb sy skip time anu..errr...

Anonymous said...

mana mo dapat semua 2?? sy tau makan nasi ja ne..hahaha

Dyana said...

Beli la sana guardian paling senang,hehe

Avocado said...

bah dyana,nanti saya pun mahu start lah...

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com