Friday 23 September 2011

Online Shopping?

Yah...I say 'yes' to online shopping. I found few of my dearly things from online with reasonable price. When people ask me where did I bought the stuffs, I will directly tell them from facebook shop (I mean the online shop in facebook). They reaction was;

Girl A: oh..boleh percaya ka beli online?
Girl B: Sampai juga ka barang?
Girl C: Saya ada nampak tu makeup di facebook tapi saya tidak berani beli.Takut kena tipu


Ok, long time ago saya pun was-was juga shopping online as the same reaction stated above. Tapi bila saya tengok makeup yang dibeli oleh my aunty dari online, saya pun tertarik untuk mencuba. At least ada keberanian sebab nampak barang tu sendiri kat tangan seseorang.

My first online shopping....

MAC 120 Eyeshadow Pallet (Gred AAA)
Above was my first stuff grabbed from online. It reached to my hands 3 days after payment made. Saya pernah melihat makeup pallet ni di Centre Point dan percayalah bahawa harga mereka 3 kali ganda lebih mahal berbanding harga yang saya bayar di online shop.Jimat berkali ganda. Bukan tue saja, kalau pakat dengan kawan-kawan beli secara borong pun akan dapat harga yang lebih super murah.

Selepas menerima bungkusan dari pos laju buat pertama kalinya (yang berisi makeup di atas), saya berasa lebih yakin untuk membeli barangan secara online. Sudah konfiden sebab ada sudah pengalaman. Dan sekarang banyak barangan yang saya beli dari online. Macam-macam ada! Benda yang saya selalu beli dari online adalah barangan makeup dan parfume. Saya pernah juga membeli comforter. So far belum pernah ada masalah dengan mereka-mereka yang menjual secara online. Kalau beli parfume pun, mereka akan beritahu kalau parfume tu original atau just Gred AAA so kita boleh buat pilihan berdasarkan bajet. Yang gred AAA tu of course la lebih murah. Bagi pendapat saya, penjual online tidak akan berani menipu kerana ianya hanya akan menjejaskan bisnes mereka sahaja. Kalau nak menipu sangat pun,sekejap ja bankrap. Dah namanya facebook, senangla maklumat tersebar kalau mereka menipu.

However, kita kena juga berhati-hati sebab tidak semua barangan yang dijual di online lebih murah berbanding yang dijual di kedai nyata (nyata vs maya). Contohnya saya pernah usha-usha wallet kat online. Memang nak beli wallet baru pun. Tapi saya ni seorang yang sangat cerewet tentang kualiti dan harga. Nak murah tapi berkualiti. Saya tak beli terus sebaliknya saya survey kat kedai nyata. Pada masa itu, my assumption was online lebih murah berbanding kedai nyata berdasarkan pengalaman yang sudah-sudah. Hmm....rupanya tak betul my assumption. Saya telah melihat dompet yang exactly dompet yang saya aim kat online tu dengan harga 1/2 harga di online. Nah...di sini saya telah belajar sesuatu iaitu tidak semua barangan online tu murah. Kita kena pandai juga survey harga. Dan...harga yang ditawarkan untuk setiap barangan pada kedai online yang lain adalah berbeza. Jadi kita juga kena pandai survey kedai online mana yang murah.
Kalau nak beli baju or kasut kena hati-hati la sebab kita tak boleh test baju or kasut tu.Takut tak ngam plak.Hehe...

Apa yang best tentang shopping online ialah kita tidak perlu berjalan ke sana sini untuk survey harga or cari barangan yang kita nak.kena rajin klik-klik saja mouse tu. Kalau stay kat Kudat ni mana ada tempat shopping. Yang ada hanyalah bangunan Milimewa 2 tingkat tu ja. 

For me online shopping sangat membantu untuk mendapatkan barangan yang saya cari dengan mudah dan cepat. So masa yang terjimat tu boleh la digunakan untuk buat aktiviti yang lain seperti menonton wayang, pegi memanah kat 1Borneo, karaoke kat KKbox dan mana-mana yang sewaktunya dengannya.

Oh...saya teruja untuk share my miniature parfume yang baru sampai tadi.Nie beli online juga ni






12 comments:

Eudora Priscilla said...

I want that Mac pallet >.< kalau barang2 lain sy berani beli tp kalau baju.. adeh.. banyak sy pena try tp nda memuaskan.. huhu..

Dyana said...

Puas hati tu Dora pakai tu Mac.ada 120 kaler,so tak payah beli lg satu2 warna.sangat murah jg & tahan.saya pernah pakai sampai 12jam kaler stay the same. :-)
Kalau baju sama kasut memag saya tak berani beli.hehe

Mama Syabil and Rania said...

:) suka juga shopping online....

esp. masa confinement... hehehe... setiap hari ade aja barang smpai rumah... :)

if mau beli handbag, ada satu fb shop ni,
handbags from USA.. owner dia Fadi... so far, shop dia plg murah... n bags tu pun dlm seminggu saja sudah smpai ke rumah.. memang excellent... :)

Dyana said...

oh..nak fb dia .hehe...mari window shopping

Mama Syabil and Rania said...

Dyana,
just type handbags from USA di ruangan search FB tu.. then, u browse la.. mention la nama saya (azlin rahman) di wall dia. she loves to entertain our requests tau.

happy monitor-browsing... heh

Dyana said...

TQ dear :-)

Aki said...

hm,biasa tulung kazen sa urus hantar barang secara online.. tengok juga lah kalau si Aki,besa tengok dealer yang boleh dipercayai dulu.. paling suka guna sister COD juga la.. ^_^.v..

Avocado said...

Nice, Dyana apa FB member yg jual MAC makeup palette tu?

Saya pun ada try beli baju online so far ok tapi itu la nda boleh try.tp jimat masa and tenaga la...

beaty said...

wah dulu sa pun kan addicted ni beli online ni..tp skg jarang suda ni..

sebeb sa ada bad xperience ni..tapi sa inda pandai jara2..terbeli juga ni..he he

wah tu miniature ori perfume...d mana ko beli tu?

Dyana said...

hi Cherry:yang MAC pallette tu u cari kat fb 'borong kosmetik'.syurga makeup tu.hehe....

Hi beaty.morning.yang miniature tu ori.sy beli d fb juga 'nisyah enterprise'. Kalo miniature sana yg murah.kalo beli ori yg saiz besar cari kat 'april dazzle'.Baju sama kasut sy enda berani la beli.apa bad experience ko Bet?

Wen said...

dlu masa byk duit, sa slu juga shopping online.. but since jadi pelajar ni, tdk dpt bershopping mcm dulu suda..hhehe

Dyana said...

aku pun dulu kat maktab tepaksa bajet2 duit.sekejap lg tu wen..bebas sdh.hehe

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com