Friday 2 December 2011

Ombak Rindu

Ombak-Rindu-

Its like a trend to Malaysian film industry to adapt one kind of best selling novel to filmed. I remember I had read few well known Malay novels during my secondary school. Lagenda Budak Setan and Ombak Rindu are the titles that my memory still can recalls. First was LBS but I didn’t manage to watch or I think I didn’t have intention to watch even though heard a lot about that film. Not even the free watch for LBS series in Astro. Macam tidak kisah sama itu la filem or drama. It was few months back when the atmosphere keep talking about Ombak Rindu. Nah.. this one really caught my heart. Saya ingat dulu2 saya baca this novel sampai basah bantal saya menangis.Sedih ehh….terfeel diri seperti Izzah walhal masa tu umur baru belas2.Ooooo…time umur begini la feeling meeling paling kuat. Umur begini la aku pandai guna ayat sastera seperti metafora,hiperbola, tipu menipu (ehhh…igonre please). Yang satu sekolah dengan saya tu tahu sangat saya ni penulis novel tidak bertauliah. Malangnya tidak pernah ada novel yang siap sebab belum habis penghabisan dia, budak2 hostel sudah beratur meminjam.Last2 hilang. Sudah hilang, start lagi novel baru kisah lain. Sama juga cerita kehilangannya. Masuk matrik tiada sudah masa mau menulis. Sekarang mau menulis langsung tiada idea.Mungkin feeling romantika sudah hilang Smile with tongue out. Ehhhh…lamanya mengarut.

Kerana memang ternanti2 filem Ombak Rindu, Yeah sayalah antara orang di Sabah yang pertama menonton.

My Opinion;

Kalau nak tonton filem ni, jangan lupa bawak tisu. Dari awal lagi ada jak scene yang boleh membuatkan air mata mengalir. Paling sedih..eh banyak la scenes yang sedih. But those yang dah baca novel ni mesti rasa filem ni kurang kick sebab banyak parts yang hilang. Susah nak terjemah novel yang beratus2 pages tu jadi filem berdurasi 2 jam. So anda akan perasan filem ni macam banyak short circuit.

Maya Karin si wajah Pan Asian yang pada mulanya ramai yang menyatakan/meramalkan si jelita ini tidak sesuai memegang watak Izzah sebagai gadis kampung. For me, she did an awesome job! Dari awal cerita, memang saya dah feel Izzah si gadis kampung yang sangat kasihan dan naif. Kalau pelakon tak bagus masakan penonton boleh tersedu2 menangis. It starts from the actress to give the feels to the audience. Kalau pelakon tu nangis sampai 1 baldi pun kalau tidak sampai feeling dia, enda juga kita feeling kan. So thumbs up to Maya Karin!

Aaron Aziz, what can I say more?? He always great! Cuma filem ni banyak short cut so kita tidak dapat a picture of Hariz seperti yang digambarkan dalam novel asal.

Lisa Surihani? Erm…dia sentiasa gadis comel. Sukar untuk terima dia sebagai seorang yang egois. Lontaran suara ok sudah tapi dari segi jiwa tidak masuk. Saya agak blur dengan watak ini dan saya cuba untuk yakinkan diri saya bahawa watak Mila Amylia tu seorang yang egois, suka memaksa dan panas baran.

Saya bukannya seorang peminat setia filem Melayu. Jarang sangat dan boleh dikira dengan jumlah jari sebelah tangan berapa kali. But I would say that filem ni enda juga rugila tengok di cinema.Enda juga rugi bayar parking,minuman and popcorn.

P/s: Twilight pun dah tengok.Boleh la…

8 comments:

Grace said...

Ok la kan? LBS sa tia tinguk juga.
1)Sebab tau 5 jilid novel tu saaaangat susah mau kasi masuk dalam filem yang duration dia 1-2 jam.
2)Tia suka Farid Kamil jadi Kasyah..hehe
p/s:OST Twiight sangat awesome!

Dyana said...

Eya ok jg.mmg tia minat farid kamil.twilight ok2 sj la.tidak brapa kick.mo part 2 kali br siuk.

Mitchamorchell said...

i didn't watch this.. hehe.. im not a watching-malay-movie punya.. but klu baca novel mmg

Dyana said...

Mitch:saya pun tdk tgk malay film but since dulu2 mmg baca ni novel jadi sy tempted la mo tgk.

beaty said...

iya si lisa sukar kalaum mau berlakon yang watak yang jahat2 kan..anyway ok juga bh dia..

wah nanti mau tingu..kalau inda pun download ja

Dyana said...

tgk la.ok jg ni

Rose Flower said...

Jarang lah sia ketahuan filem2 malay ni. Tapi kalo ko bilang best gatal hati juga mo p tingu woh. Twilight pun bulum p tingu ada sa cuba tingu online tapi separuh saja trus disconnect streaming dia cilaka betul

Dyana said...

Rose:sy pun jarang tgk di cinema.tp yg ni mmg sy tgu2 sbb dulu mmg minat novel dia.sy rasa bgs lg ni dr Twilight.Mo tgu part2 Breaking Dawn kali br gempak tu filem.Yg part1 ni mcm boring ckit.Kurang aksi,kurang konflik

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com